
נכות
א' בן 25 סובל ממחלת עיניים רגרסיבית. עד עכשיו הצליח להסתדר בכוחות עצמו. הוא עובד במוקד שירות לקוחות. ביקש לבדוק עימי לגבי מיצוי זכויותיו. בפגישה פרשתי בפניו את זכויותיו מול המוסד לביטוח לאומי (נכות כללית, שירותים מיוחדים, שיקום מקצועי), משרד הרווחה (תעודת עיוור דמי לווי, הדרכה שיקומית וכו'). א' שמח מאוד על פגישת הייעוץ וביקש שאתחיל ללוות אותו. בנינו במשותף חבילת שירות שתוביל אותו למיצוי זכויות מקסימלי מול המשרדים השונים. שמחה לבשר שבחודש האחרון, א' התחיל לימודיו כהנדסאי באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

הגיל השלישי
ר' איש יקר וחביב בן 72. התאלמן מאישתו בחודש האחרון. הבת הבכורה יצרה עימי קשר וביקשה שאגיע לבית האב לביקור בית. לדבריה, היא ואחיה, אובדי עצות ולא ידעו איך להמשיך ולייצב את החיים החדשים, כשאימם נפטרה ז"ל. הגעתי לביקור בית. הייתה פגישה מרגשת. נחשפתי לרמת לכידות גבוהה בין האחים, שמבקשים לעזור לאביהם לנהל את חיו באופן מיטבי עם דאגה כנה למצבו. נעשתה חשיבה משותפת בינם לבין עצמם ועימי, תוך היוועצות עם האב. פרשתי בפניהם את האפשרויות למיצוי זכויותיו של אביהם מול המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה, דיור מוגן, רישיון לעובד זר תוך חשיבה מחדש על עיצוב מחדש של הקונסטלציה המשפחתית, וחלוקת תפקידים בין האחים לעזרה וסיוע לאביהם.

הגיל השלישי
ק' קשישה בת 75, ערירית. מתגוררת עם עובדת זרה. פנתה אלי אחייניתה, שהיא גם האפוטרופוס שלה ע"פ חוק, על כך שק' סובלת מבעיות זיכרון ודמנציה מתקדמת ואף הפכה לסיעודית בשנה האחרונה. האחיינית אף הוסיפה כי גם לעובדת הזרה הטיפול הפך להיות קשה ומורכב. לאחר עריכת ביקור בית, נעשתה פנייתי לוועדה הרפואית של משרד הבריאות בבקשה למציאת מסגרת עבור ק' כתשושת נפש לבית לחיים המותאם לצריכה. אני שמחה לבשר, שבחודש האחרון הצלחנו לעשות השמה מוצלחת עבור ק. האחיינית הייתה מאושרת שלק' נמצאה מסגרת מתאימה שתוכל לסעוד אותה ושתאפשר לה חיים חברתיים במסגרת מכילה ועוטפת המותאמת עבורה.

וועדות איפיון וזכאות משרד החינוך וגמלת ילד נכה
ד' בת 3.5 פעוטה עם עיכוב התפתחותי. נמצאת במעקב ביחידה להתפתחות הילד של קופת החולים ומקבלת באמצעותם טיפולים פרא רפואיים. ההורים מאוד חששו, היות וד' הייתה אמורה לעלות לגן טרום טרום חובה ברשות המקומית אליה השתייכו . פנו אלי אובדי עצות, מה יהיה עם הבת ואילו מענים היא תקבל? בשיתוף הפעולה עם ההורים, פנינו למיצוי זכויותיה של ד' עבור גמלת ילד נכה. בתהליך מקביל הגשנו בקשה לוועדת איפיון וזכאות עבור שילוב בגן המותאם לצריכה של הפעוטה. התהליך נעשה, בשיתוף פעולה, תוך ליווי מדוייק תואם צרכים של הילדה וטובתה. לוויתי את ההורים לוועדת החינוך המיוחד ברשות. ד' קיבלה זכאות ע"פ חוק. בשנה"ל תשפ"ג החלה ד' את לימודיה במסגרת חינוכית התואמת את צרכיה.

שיקום מקצועי
ג' מתמודד נפש בן 22. את רוב שעות היום שלו בילה בחוסר מעש, ללא כיוון או שאיפות בחיים. בקושי סיים 12 שנות לימוד, למעשה גם נפלט מהמערכת הצבאית. מתגורר עם הוריו ואחיו הקטנים. ההורים פנו אלי תוך דאגה גדולה למצבו ולעתידו. לאחר יצירת קשר אישי עם ג' ובכפוף להסכמתו, בנינו תוכנית התערבות רחבה לטובת מיצוי זכויותיו במוסד לביטוח לאומי. כמו כן לאחר קבלת הנכות הכללית, פנינו למיצוי זכויותיו של ג' במשרד הבריאות לטובת תוכנית התערבות במסגרת של סל שיקום של בריאות הנפש. כיום ג' משולב בתעסוקה בשוק החופשי, עומל כרגע על לימודים במכללה מקצועית ללימודי חשמלאי מוסמך.

שיקום מקצועי
מ' בחורה בת 25 מקסימה המאובחנת עם הנמכה קוגניטיבית ושיתוק מוחין. הגיעה אלי לפגישה עם אימה סיפרה על מצוקתה האישית, ועל כך שספגה דחיות רבות של מעסיקים בעולם העבודה. לאחר בירור צרכים, היכרות אישית עם סיפור חייה, נעשתה פנייתי ובתיווך אל עו"ס לשכת הרווחה ברשות המקומית תוך שיתופי פעולה מבורכים חיפשנו זכיין מתאים שילווה את מ' לתעסוקה יציבה בשוק החופשי. כיום, מ' עובדת זה מספר חודשים בחנות לכלי בית ביישוב מקום מגוריה בהצלחה רבה ובכך הגדילה את כושר ההשתכרות שלה מעבר לקצבת הכנות. אין ספק, שהסדר יום שלה מנוהל טוב , תוך שמירה על שגרה בריאה. הדימוי העצמי שלה עלה, ושגם השפיע פלאים על חייה החברתיים. מערכת העבודה שבה השתלבה הפכה למערכת תמיכה משמעותית בחייה של מ'.